1945 Site Logo
A small old tv
A small old tv

Om Videoen

Next week er gået tilbage i tiden til stilperioden 1945 - 1950. Vi følger Gruppe 4, der i løbet ad dagen, skal style og sminke en model, lave photoshoot og i sidste ende producere hjemmesider, grafik og plakat.

Efterkrigstiden: Mode og identitet

I krigstiden måtte kvinder være opfindsomme for, at kunne opretholde det feminine look. De brugte aflagt stof eller gardiner til kjoler, skocreme til mascara, og lagde rosenblade i rødvin for, at bruge blandingen til rouge.

Efter tyskerne overgav sig d. 8 maj 1945, var det igen tid til, at mærke livets puls. Der kom langt mere fokus på sociale miljø. Teater, film og musik blev de foretrukne aktiviteter, at forløse sig på. Fra teater, film og musik dukkede der også nye stilikoner op

model
A small old tv
A picture

Stilikoner og pin-up girls

I midten af 1940’erne opstod begrebet “pin-up girls”. Mode idealerne gik nu ud på, at kvinder skulle fremstå mere sensuelle og sexede end før. Kvindesilhuetten var præget af en fuldt udviklet krop, med smal talje og lange ben.


Rita Hayworth og Veronica Lake var nogle af de helt store stilikoner den periode. Andre kvindelige stilikoner var den svenske skuespillerinde Ingrid Bergman og andre amerikanske skuespillere som Bette Davis og Katherine Hepburn.


Efter krigen blev den velkendte langhårsfrisure “hjelmen” kendt og anvendt i midten af 1940’erne. Det var langt hår som blev formet tæt omkring hovedet. Det var med til at give ansigtsformen et langt og smalt udtryk samt. I 1944 skabte frisøren Guillaume frisuren “den snoede nakkeknude” som blev betragtet som den mest elegante håropsætning. Håret blev redt stramt tilbage og sat i en lav hestehale i nakken, snoet i et ottetal og sat fast med hårnåle.

A small old tv

Processen

Foto Galleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
A small old tv

Idéen Bag Billederne

Vores idé bag billederne kom efter vi havde lavet noget research af billeder fra perioden 1945 – 1950. Vi analyserede lyset, farve toner og udseendet af de forskellige billeder som vi fandt på nettet. Vi udarbejde en plan over hvordan lyset stod i dem alle – efter vores analyse kunne vi konstatere at de alle sammen havde nogenlunde det samme lys, men lys vinklen var forskellige fra billede til billede.


For vores farvebillede ønskede vi at lave noget hård kontrast i billedet allerede da vi skød det i studiet - så vi valgte at køre med en paraply fra modellens venstre side og arbejde med hendes kropholdning i forhold til at skabe den ønskede kontrast. For redigering skulle det være simple, så man fokuserede på hendes look.


Derimod med vores sort/hvid billeder efter research fandt vi et meget ens look mellem dem alle, at det sort/hvide men ikke med så meget kontrast fuldt, men også at der var en tendens til at billederne var meget grå tonet. Men vi tilføjede også gryn i billederne, for at give dem det lidt ældre look – som vi finder i billeder fra den tid.

A picture